Enda eest hoolitsemise kolm peamist komponenti on füüsiline, vaimne ja hingeline hoolitsus.

Füüsiline hoolitsus

  • Kehaline liikumine: trennis käimine, võimlemine, tantsimine, lihtsalt venitusharjutused või jalutuskäigud. Füüsiline koormus on vajalik vastukaaluks vaimsele tegevusele.
  • Toitumine: tee endale midagi mõnusat ja tervislikku süüa.
  • Kui võimalik, käi massaažis, kosmeetiku juures või hoolitse oma keha eest muul moel.
  • Kui oled haigestunud, mine kindlasti arsti juurde.

Vaimne/emotsionaalne hoolitsus

  • Tunnusta ennast, ole enda suhtes leplik, heatahtlik ja andestav – kohtle ennast samamoodi, nagu kohtleksid mõnd head sõpra.
  • Jäta iga kolmas „ma pean” oma sõnavarast välja ja ütle vähemalt kord nädalas „ei” (kehtesta ennast).
  • Sea eesmärgid, mis on saavutatavad. Mõistlikud ootused ei tähenda motivatsiooni või tõsise töötegemise lõppemist, oluline on ennast pingutada, mitte traumat saada.
  • Kui vaja, kehtesta endale piirid – enda liigne hellitamine ei ole samuti hea.
  • Pane oma prioriteedid paika. On tõsi, et noored jõuavad rohkem tegutseda, kuid iga inimene väsib, kui peab üheaegselt õppima, töötama, hoolitsema pereliikmete eest.
  • Hoolitse selle eest, et su elus oleks küllaldaselt inimesi, kellega koos naerda, pitsat jagada ning vajaduse korral rääkida tõsistest asjadest. Inimesi, kes sind austavad ja kes ei oota, et sa nende eest teeksid ära kogu töö, et hoida sõprust või suhet toimivana.
  • Tegele lihtsalt lõbu või uudishimu pärast erinevate asjadega, mida saad teha koos kaaslastega või omaette olles.
  • Tundub, et ideedest tuleb puudus? Tuleta meelde asju, mida sulle lapsena meeldis teha, kuid millega sa pole kaua aega tegelnud. Ilmselt on sul kõrvalejäetud unistusi, hobisid. Kas mõte hakkas liikuma? Maali, joonista, laula, õpi pillimängu, otsi välja moeajakirjad ja lõiked või mudelite joonised jne

Hingeline hoolitsus

Arenda endale välja tegevuskava, mis treenib su mõistust ja hinge. Selleks võib olla väärtkirjanduse lugemine, samuti vestlused, kursused või loengud, mis täiendavad su teadmisi endast ja ümbritsevast. Leia sobiv viis, mis aitab sul ennast tundma õppida ning oma väärtusi ja prioriteete paika panna.

Kasutatud allikad:
Tee tasakaalu ja heaoluni: psühholoogiline abimees tudengitele. Ivi Niinep. 2008