„Infotehnoloogia valdkonna tootejuht peab olema visionäär, kellel on hea võime tajuda, mida inimesed tegelikult vajavad,“ leiab Skype Technologiesi heaks töötav Jaanus Soots. Oma igapäevatöös dirigeerib ta üle maailma eri linnades paiknevat meeskonda, mille iga liige annab olulise panuse toote valmimisse.
 


Pärast põhikooli omandas Jaanus tegelikult hoopis tisleri elukutse. Puutöö on talle südamelähedane siiani ja hobi korras valmivad enda tarbeks nii lauad kui ka toolid. Ülikooli ajal aga hakkasid teda huvitama arvutid ja nii saigi esimeseks töökohaks Harju maavalitsus, kus tal tuli infotehnoloogia juhina tegeleda põhimõtteliselt kõigega, mis seda valdkonda puudutab. Ühtlasi andis see esmase juhtimiskogemuse ning hilisemad töökohad Tallinna Sadamas, Rae Pangas ja Helmeses võimaldasid kokku puutuda kümnete tarkvaraprojektidega. Lisaks sai omandatud ka EBSi ärijuhtimise magistrikraad.



Skype Technologiesiga liitudes alustas ta kõigepealt insenerina, kes vastutab tehniliste lahenduste välja töötamise eest. „Mind on aga alati rohkem elevile ajanud, kui saan välja mõelda, et MIDA teha, mitte KUIDAS teha,“ räägib Jaanus. „Tootejuht ei pea ise oskama programmeerida, küll aga peavad tal olema infotehnoloogia algteadmised ja ta peab suutma kirjeldada, kuidas see toode peaks kasutaja seisukohalt töötama.“ Tema hinnangul on inseneri ja tootejuhi positsioonid erinevad. Tootejuht peab mõtlema eelkõige kliendi seisukohalt, et kuidas oleks toodet mugav kasutada ja kas see on ikka vajalik. Insener aga keskendub eelkõige idee teostamisele. „Lihtsalt mingit asja teha põhjusel, et see on vahva või tehnoloogiliselt õigem, pole alati ratsionaalne. Tootejuht peab endalt kogu aeg küsima „miks?“.

Ideid võib saada igalt poolt


Jaanuse sõnul on vähe neid ametikohti, kus saab tegeleda uute asjade välja mõtlemisega. Praegu läheb 80% tema tööajast uute ideede katsetamisele. „See on väga kihvt ja annab palju positiivset energiat,“ lisab Jaanus. „Tootejuhi ametikoht suures ettevõttes on ka parim ettevalmistus eluks, kui tahad startup’i luua ning seejuures suurema tõenäosusega edukas olla.“

Jaanuse sõnul võib põhimõtteliselt igaüks tulla ideele, mis suunas toodet arendada või mida uut teha – olgu ta siis klienditoe spetsialist, insener või turundusinimene. Teatava regulaarsusega korraldatakse Skype’is analoogse loogikaga üritusi nagu Garage48. Eri valdkondade inimesed saavad koonduda meeskondadesse ja töötada personaalsete ideedega, mille hulgast valitakse parimad välja.



Praegu vastutab Jaanus Skype’i kõnede funktsionaalsuse eest. „Jälgin, kuidas tootel läheb, millised on turu arengud, mida teevad konkurendid, mida ootavad kasutajad. Selle põhjal teen arendusplaani, mis tuleb juhtkonnale ka n-ö maha müüa. Kui kinnitus on olemas, tuleb paika panna teostuse pool – kes, millal ja mida teeb.“

Tootejuht on ka inimeste juht

Jaanus töötab meeskonnaga, kes asub laiali üle maailma eri linnades – Prahas, Londonis, Bostonis, Seattle’is. „Mul ei ole otseseid alluvaid, küll aga tuleb juhtida inimesi alates inseneridest kuni disainerite, turunduse ja klienditoeni. Kokkuvõttes kuni 30 inimest. Kord päevas käime läbi, mis sai eile tehtud, mis on probleemid ja kuidas edasi.“
„Tootejuht on piltlikult öeldes nagu oma toote startup’i juht. Sa pead olema nähtav oma tiimile, kes sulle otseselt ei allu, sa pead suutma neid motiveerida ning inimesega suhtlema, suhtlema ja veelkord suhtlema,“ kirjeldab Jaanus oma töö argipäeva. „Ühelt poolt pean ma vastutama toote ärilise edu eest, et see meeldiks kasutajatele, oleks vajalik ning näeks hea välja. Teisalt vaatama, et meeskonnal oleks kõik hästi ja kuulama vajadusel ka isiklikke muresid.“



Kuidas saada heaks tootejuhiks?

Otse koolipingist tootejuhiks ei saa. Esialgu saab musklit treenida väiksemate projektide juhina koos kogenumate meeskonna liikmetega. Skype’is töötab praegu üle 100 inimese tootejuhi ülesannetes.

Jaanuse hinnangul sobib tootejuhiks inimene, kellele meeldib organiseerimine, eestvedamine, kui on tahtmine teiste ees ja teiste eest seista. „Vaja on hoolivust ja empaatilisust, sest see on meeskonnatöö. Kui sul on kalduvus saavutada midagi üle laipade, siis sind tõrjutakse varem või hiljem välja,“ tõdeb Jaanus. Samas tuleb näidata üles usku oma valikutesse ja otsusekindlust nende elluviimisel. Lõppkokkuvõttes on kõige olulisem tulemus.

 

„Heaks tootejuhiks ei saagi, kui pole paari prohmakat läbi teinud. Julgus vigu teha ning kiiresti õppida määravad ära kogemuse,“ teab Jaanus omast käest. „Kindlasti soovitaksin lisaks äriinfotehnoloogia erialale õppida juurde või töötada koos tootedisaineritega, kes näevad maailma hoopis teiste silmadega. Olemaks edukas tootejuht tuleb osata töötada koos disainerite ja teiste seotud valdkondade esindajatega. Meil kõigil on oma arvamus, mis on ilus, aga me kõik ei saa olla eksperdid igal alal, et mõista massitrende või konkreetse sihtrühma maailmatunnetust.“

Tema hinnangul võib üsna kindel olla, et tootejuhi amet on 20 parima ameti seas ka kümne aasta pärast. „Ka siis on vaja tootejuhte, kes peavad „orkestrit“ dirigeerima. Seda tööd ei saa teha robotid.“